Java deel 3 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jan Rijnbach - WaarBenJij.nu Java deel 3 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jan Rijnbach - WaarBenJij.nu

Java deel 3

Door: Jan van Rijnbach

Blijf op de hoogte en volg Jan

21 Maart 2016 | Indonesië, Jogjakarta

Dag 1: Reis naar Bromo! Amber en ik werden om 8 uur 's ochtends opgehaald door een minibusje, waar de airco in kapot was. In Yogya hebben we drie Duitsers opgehaald, waar we nog een heel stuk mee verder gereisd hebben. Bastiaan, Lena en Julia, alledrie uit Berlijn. Supertoffe gasten en heel veel mee gelachen, vooral omdat we ze zonder afspreken telkens overal weer tegenkwamen en we uiteindelijk echt 5 dagen met ze gereisd hebben. Na 15 uur in het busje gezeten te hebben kwamen we aan bij de hostel in het dorpje in de bergen bij Bromo, waar ze zogenaamd geen reservering hadden en we veel stennis moesten schoppen om onze inclusieve gratis overnachting te krijgen, waar we in bed crackers aten en drie uur later op bijna lege maag de Bromo vulkaan moesten beklimmen, uiteraard weer met onze maatjes uit Berlijn.

Dag 2: De Bromo vulkaan was echt heel mooi, en het pad omhoog was niet eens zo vermoeiend. Gewoon mooi om te zien. Daarna naar Ijen, waar we in ons busje een andere Nederlandse gozer ontmoetten. Wouter, superchille gast waar we ook weer een heel stuk mee doorreisden. De homestay in Ijen was superrelaxed, goed eten, lekkere hotspring om een Bintangetje in te drinken. Daar weer maar twee uur slapen, om kwart over 12 's nachts alweer de wekker om naar Ijen te gaan voor de blauwe vuren bij de zwavelmijnen!

Dag 3: Midden in de nacht zijn we dus naar Ijen gereden, om daar een uur lang de berg op te lopen, wat nog een behoorlijke hike was dus. Vervolgens met de gasmaskers op de mijn zelf in, wat op sneakers echt geen aanrader is. Geen licht, scherpe rotsen, geen pad, en allemaal werkers die met 70kg aan zwavel op hun schouder de berg op en af rennen. Het was ook behoorlijk beangstigend dat je soms een zwavelgaswolk op je afkreeg en dat je echt niet kon ademhalen. Het Duitse meisje raakte toen ook in paniek, en de Duitsers gingen toen weer naar boven. Wouter, Amber, Peter(oudere Canadees) en ik gingen wel door naar beneden met onze gids. De blauwvuren vielen best mee, maar het voelt best gaaf om gewoon die hele klim gedaan te hebben. Vervolgens weer helemaal naar boven geklommen om de zonsopgang te zien, en het zwavelmeer van boven. Was erg indrukwekkend, prachtig uitzicht op het zwavelmeer en mooie foto's kunnen schieten.

Vervolgens weer met het busje verder gegaan, naar de ferry waar we naar Bali gingen. Daar na wat onderhandelen in een local public busje naar Lovina gegaan, om daar te chillen bij een bungalowpark.