Tweede week Australië en Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jan Rijnbach - WaarBenJij.nu Tweede week Australië en Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jan Rijnbach - WaarBenJij.nu

Tweede week Australië en Jakarta

Door: Jan van Rijnbach

Blijf op de hoogte en volg Jan

07 Maart 2016 | Indonesië, Batavia

In de tweede week van Australië was het vooral chillen, en nog wat zaakjes voor de verdere tijd regelen. Bankpas, simkaart, poging tot werkvisum, werk zoeken. Daarnaast veel genieten van het geweldige weer (standaard 40(!) graden zon), zwemmen, lezen en meer chillen. Omdat ik alles niet helemaal vantevoren uitgedacht had, kwam ik er pas in Australië achter dat het werkvisum buiten Australië aangevraagd moest worden, altijd. Dus de meesten gaan dan een poos naar Nieuw-Zeeland of Bali. Laat het nou net zijn dat ik een zus en zwager in Jakarta heb wonen, hoe vaak kom je nou aan de andere kant van de wereld? Dus besloten daar dus langs te gaan en een maandje Indonesië te doen! Vanuit Albury de nachttrein naar Sydney gepakt, 8 uur lang van 11 tot 7 in een brakke trein gezeten, zo goed als niet geslapen. Op het station een Australische opaatje van 76 ontmoet die nog even rond ging reizen in China, en dus samen met hem naar het vliegveld gereisd. Toen dus de 6 uur durende vlucht naar Denpasar, Bali!

Dag 0.5: Aankomst Denpasar. Een lange wandeling van internationaal naar domestic airport, om er vervolgens achter te komen dat je bankpas het niet doet. Je wordt ook echt door iedereen aangestaard hier, als enige blanke/westerling. Vlucht van ongeveer 2 uur naar Jakarta, waar bij aankomst een groepje Indo's me volgde "Haha just follow the big white man" en me ook uit gingen zwaaien bij de bagageband. Daar opgehaald door zus Carmen, om met tankdriver Andi door het drukke verkeer naar huis te rijden. Na een lekker traditioneel Indonesisch avondmaal en een douche in bed gedoken, want de dag erna er vroeg uit om met local toergids Bram op pad door de sloppenwijken van Jakarta!

Dag 1: Bram is zelf een bewoner van de sloppenwijk, en doet daar veel voor het lokale schooltje. Hij kent alles en iedereen daar, dus hij wist alle "mooie" plekken te showen. Mooi is eigenlijk het verkeerde woord, het is vooral erg indrukwekkend hoe men eigenlijk weet te overleven hier. Overal een soort vieze kook en rookdampen door het hele dorpje, nog erger dan de uitlaatgasdampen van het hectische verkeer in Jakarta. Echt een eye-opener deze rondleiding! Algemeen straatbeeld:
- Overal "Kaki Lima's", wat vijfpoter is in het Nederlands. Kleine eetwagentjes waar je vanalles en nogwat aan eten kan kopen, om het op een klein plastic tuinstoeltje naast de drukke weg op kan eten.
- Achterlijk veel auto's en uitlaatgassen
- Een rivier waar je in notime in sterft, zo vervuild
- Extreem vriendelijke mensen (met wat Indonesische woorden zoals "apa kabar"(hoe gaat het) en "terima kasih"(bedankt) kom je overal als westerling, dan vinden ze je helemaal fantastisch)
In "De Batavia" geluncht, er zijn nog een hoop oude koloniale gebouwen hier in Jakarta. Dat zijn ook gelijk de huizen waar de duurdere, luxere plekken ingericht zijn. Die avond in een soort hippe burgertent gegeten, een heerlijke "Burning Man" waar ik meteen goed met het pittige Aziatische eten te maken kreeg. Slapen ben ik blijkbaar verleerd, elke nacht draai ik ongeveer 7 uur met een paar keer wakker worden. Dan merk je wel dat je ritme echt compleet anders is.

Zaterdag, Dag 2: Een stevig ontbijtje om de dag mee te beginnen, om een dagje naar het waterpark "Waterbom" in Jakarta te gaan. Vooral chill om even af te koelen. Het is dan wel "maar" 30-35 graden, wat relatief koel lijkt vergeleken met Albury, door de hoge luchtvochtigheid voelt alles veel warmer aan. In het waterpark zelf waren alle vrouwen helemaal van enkels tot polsen ingepakt, sommigen zelfs met hoofddoek om van de glijbaan af. Het blijft natuurlijk een islamitisch land, waar in dit park vooral de iets rijkere Indo-Chinezen zitten. Dat verschil zie je ook gelijk, de Chinezen hebben een wittere huid, plattere en bollere gezichten. In de avond naar de Kunstkring gegaan, ook weer een koloniaal gebouw die eigenlijk Chinees ingericht is. Hele "culinaire" bitterballen op en een klassiek nasigerecht. In de avond naar het backpackersstraatje gegaan, waar we gemeet hebben met Erik uit Nederland, die net aan het einde zit van zijn reis door Indonesië. Daar ook een wat oudere Ierse vrouw ontmoet, die "fuck it" haar baan opgezegd had en rond ging reizen. Chille was ook dat een andere Nederlandse gast, Valentijn, nu ook net in Indonesië is en afgelopen zondag ook naar Yogjakarta gegaan is, en dus ongeveer dezelfde reis door Indonesië gaat maken als ik.

Dag 3: Na 's ochtends wat gechilld te hebben bij het zwembad, met de go-jek naar de Grand Indonesia Mall gegaan. Echt debiel hoe dat gaat, je opent een app en belt een klein scootergastje die je op komt halen bij je huis, en je voor ongeveer 80 eurocent door de hele stad rijdt. Met haarnetje en mondkapje door de drukke, gevaarlijke straten van Jakarta cruisen was ook een hele ervaring opzich. Helemaal omdat mijn rijder de weg kwijt was en we voor het Indonesische Ministerie stonden ipv de Mall, dus ik heb een extra lang ritje gehad. In Indonesië heb je niet echt winkelstraten, je hebt hier een stuk of 20 malls. Echt hioooooooooge, je zou hier makkelijk een dag rond kunnen wandelen, echt 10x corridor is nog misschien klein gezegd. Korte broek en Indonesische sim gekocht, en een treinkaartje om dinsdagmorgen de trein naar Yogjakarta te pakken. Die avond een rustig filmavondje gedaan.

Dag 4: Vooral gechillt rond het huis en wat zaakjes geregeld voor dag 5, want toen begon het backpacken echt

Dag 5: 's Ochtends om half 6 opstaan, want om kwart over 6 kwam de BlueBird taxi al om naar het treinstation te gaan. De spits begint al erg vroeg dus over de 2km naar het station deden we al gauw weer een halfuur. Op het station was er een hoop security, die deze blanke graag hielpen om zijn ticket werkende te krijgen die het natuurlijk weer niet deed. Vervolgens 8 uur in de trein gezeten naar Yogyakarta, de treinreis zelf was erg comfortabel in een airconditioned treinstel, met prachtig uitzicht. Totdat het regenseizoen de boel verziekte dan. Eenmaal bij OstiC House in Yogya rustig gechillt, laptopje erbij gepakt en het EK powerliften gaan kijken om Vito te volgen. Daarna met een ander Nederlands meisje, Joosje, gaan kijken of er nog wat te eten te scoren viel. Helaas was alles al dicht, dus ergens een iced thee gedronken (ijsthee hebben ze niet echt, het is gewoon koude thee met wat ijsklonten erin).